Sf lures

– custom made spinnerbaits

Mälargädda av grov kaliber.

Lämna en kommentar

Inför den gångna helgen var våndan stor. Grabbarna skulle till Norrtälje och avverka årets första fiskehelg och jag hade tackat nej. Beten skulle byggas och kalas skulle besökas. Jag hade fått flera roliga beställningar och det kändes viktigt att komma igång snabbt för att undvika onödig väntetid för vårens kunder.

image

image


En av de beställningar jag blev klar med var till ett firande av 10 år som fiskekompisar. De tre identiska Sf Bucktails som beställts byggdes med en blå kjol med vit rygg. Blå- och silverflash bands in i kjolen. Betena blev mycket lyckade.

image

image

Till söndagen bokades ett förmiddagspass in i mina egna vatten. Min kollega Christian hade ungefär lika lite tid och lika mycket fiskesug som jag och upplägget passade honom fint.
Planen var att fiska från en grynna med ganska branta kanter och sedan röra oss stegvis mot grundare vatten. Rapporter om lek i kombination med ca tregradigt vatten gjorde oss osäkra på var gäddorna fanns.
Som vanligt var alldeles för många beten medplockade. Mina egna beten kombinerades med gummi och jerkbaits för att kunna täcka av alla situationer. Efter att ha ankrat i en liten vik med ett djup på mellan 1-3 meter åkte ett av mässinköpen på jerkpåken. En Skinny Wolf som kändes helt rätt för de förutsättningar som nu rådde.
Ett kort kast gav dagens första hugg och ett skönt gung visade att något stort satt på. Efter en snabb landning var glädjen total. Nytt mälarrekord för mig med 11,06 kilo!
Efter avkrokning fick gäddan snabbt simma tillbaka och någon längd togs aldrig.

image

image

image

Efter återutsättning fortsatte fisket fram till lunch och förutom några pet på spinnflugorna blev denna vackra gädda det dagen hade att erbjuda.

I Norrtälje vräkte fiskegänget upp gäddor och de tre tyngsta togs på Sf Spinnerbaits. Olika förutsättningar betydde olika vinnande koncept.

Skitfiske!

Jakob Fagerlund//Sf lures

Författare: jakobfagerlund

Jacob Odin Fagerlund is a 41 year old teacher. Fishing, creating lures and music are importent ingredients in life.

Lämna en kommentar