Sf lures

– custom made spinnerbaits

Jiggflugor

Lämna en kommentar

Hösten är här och det efterlängtade höstfisket har dragit igång. Tyvärr har varken fisketiden eller resultaten varit speciellt tillfredställande och höstens viktigaste fiskehelger har varit trögare än på många år. För fyra veckor sedan styrde Team Skitfiske bilarna norrut för att fiska i trakterna kring Gävle. Denna traditionsenliga träff har varit mycket framgångsrik och jag hoppades kunna upprepa min fiskelycka från förra året då jag fick lyfta en fin gädda på 9,80 kilo på ett av mina egna beten -Sf Pikespin.

20130616_171217IMG_5402

Förra höstens fingädda på 9,80 kilo

Efter två dagars fiske kunde vi snabbt konstatera att fisket inte var på topp. Mängdmässigt var det ett av de sämsta åren någonsin och toppfisken vägde strax över 4 kilo vilket naturligtvis inte varit vad vi hoppats på. För egen del var det en fin abborre som närmade sig kilosstrecket som var den största behållningen.

IMG_20140928_202746

Den gångna helgen tillbringades i Norrtälje med ytterligare en årligt återkommande teamhelg. Även här var resultatet blekt med ungefär 20 gäddor och en toppfisk på en bit över 6 kilo. Bästa betena för egen del var McRubber Jr och Sf Bucktail 55+. Efter en smått fantastisk vår har jag svårt att känna den press som ett dåligt höstfiske kan ge- känslan av att säsongen närmar sig sitt slut och att man måste prestera innan det är försent. I stället har det varit fantastiska helger med gott sällskap och härligt fiske. Med två kockar i fiskegänget är det dessutom oförskämt bra mat som serveras.

20141025_105157

För ett tag sedan såg jag en häftig jiggfluga på Instagram. Tillverkaren- Pikefly Jormungand- hade bundit flashmaterial på en jiggskalle och åstadkommit ett mycket vackert bete som tilltalade mitt intresse för spinnflugor. Eftersom jag gjort en hel del  vertikalflugor för gösfisket fick jag genast lust att testa och jag tog snabbt kontakt med tillverkaren och ställde frågor. Efter att ha tillverkat en variant av hans jiggfluga där jag monterat en spinnarsked längst bak tog jag åter kontakt för att kolla att det var OK att jag publicerade betet som ett Sf-bete. När jag bygger ett bete utifrån vad någon annan skapat innan mig, tycker jag det är viktigt att orginaltillverkaren informeras. Jag tror att många betestillverkare med mig inspireras av bra idéer från andra men att bara göra en likadan skulle inte kännas rätt. Dessutom är det trevligt att få nya kontakter med personer med samma intressen som en själv. Modellen blev bra och testfisket gav resultat med en gång. Ytterligare en tillverkades och även denna levererade direkt.

20141006_17295920141012_110103

Med sina lätta skallar och stora svajande kjolar i bucktail, flash och fjäder påminner flugorna lite om traditionella spinnflugor i vattnet. Den lilla skeden längst bak gav en illusion av en glittrande fena vid rörelse. Nya experiment med större skedar ligger framför mig och förhoppningsvis kommer jag bli lika nöjd med dessa.20141018_143815

Till nästa gång- Skitfiske!

Jakob Fagerlund// Sf lures

Författare: jakobfagerlund

Jacob Odin Fagerlund is a 41 year old teacher. Fishing, creating lures and music are importent ingredients in life.

Lämna en kommentar