Sf lures

– custom made spinnerbaits

Putsning av PB, guidning och tävling.

Det har visat sig vara svårt att få tiden att räcka till när det gäller inlägg här på Sf lures. Familjen och fisket har, tillsammans med beställningar, som vanligt gått först och inläggen blir inte så täta som jag skulle önska. Desto mer aktivitet är det på facebook där vi nu är en bit över 400 i Sf-familjen!

När man är pappa till två barn är de där korta morgonturerna ovärderliga. Genom att fiska fram till tiotiden på morgonen hinner man med att utöva sin hobby utan att familjen blir alltför påverkad. Ganska snart efter min fyrtioårsdag hade jag planerat in just en sådan tillsammans med min kollega Christian som skulle möta upp vid båten klockan 06.00. Eftersom jag var tidig åkte jag ut en sväng i förväg och hittade snabbt ett fristående eko över 14 meters djup. Gösen högg direkt och gav mig ännu ett PB på gös med sina 6,2 kilo. Kul! När fisken landats hade Christian kommit och gösen fick följa med till bryggan för fotografering innan återutsättning. Christian, som är relativt ny inom fiske, var med även tidigare i våras då jag hare förmånen att lyfta en mälargädda på 11,06 kilo och efter att själv ha gjort mina hundår inom fisket är nu frågan om de fiskar han sett de senaste månaderna ger en lite skev bild av hur det är att slita för framgångarna. Som tur är står Christian med båda fötterna på jorden så det är nog inga problem trots allt.

20140514_180419-1-1

När jag fyllde år fick jag bland annat en önskad guidning av mina egna fiskevatten av Micke Puhakka. Vid niotiden blev jag upphämtad av en fullt utrustad Quintrex som fisket bedrevs ifrån. Vi besökte både välkända vatten och en del nya platser och hade en allt igenom trevlig dag i solskenet. Micke, som körde stenhårt med Rapalabeten, utfiskade mig totalt till en början med en gammal personlig favorit- Storm Seeker Shad. Till slut fick jag igång fisket och fick äran att dra dagens största på en Sf Spinnerbait, 35+ i vit/orange.

20140524_151019 20140524_170501

För två veckor sedan åkte jag till Linköping för att vara med och tävla i ”Gäddrycket”. Inför fisketurer på nya platser passar jag ibland på att testa lite nya färger och modeller och så även nu. En Sf Bucktail i riktig discofärg som krokade dagens två första tävlingsfiskar. Tyvärr så tappade den också dagens två första tävlingsfiskar vilket var mycket synd då fisket var riktigt trögt. Vi fyllde kortet men nådde endast till en 15:e plats i det 29 lag starka startfältet. Med de tappade fiskarna skulle kanske dagen varit räddad tillsammans med den 92:a som blev vår största. Hur som helst så hade vi en mycket fin dag i solskenet med trevliga medtävlare och en välordnad tävling.

20140601_13385720140530_113610

Som avslutning kommer här ett litet axplock från vad som kommit från flugbindarstädet den senaste tiden. Jag har också fått hem mina stickerloggor som testas för att eventuellt ersätta min handskrivna signatur på betena jag tillverkar. Förhoppningsvis ska de sitta kvar en livstid vilket inte den tidigare signaturen gjorde.

20140608_190836 20140608_19074120140607_171149

20140607_12072320140522_053054

Skitfiske!

Jakob Fagerlund// Sf lures

Författare: jakobfagerlund

Jacob Odin Fagerlund is a 41 year old teacher. Fishing, creating lures and music are importent ingredients in life.