Sf lures

– custom made spinnerbaits

Semestertankar

Lämna en kommentar

Dags för ett blogginlägg efter en längre tystnad. Så här i semestertider blir det inte så mycket fiske att skriva om och detta år har det blivit mindre än vanligt. Efter en lång tids planering blev vårt planerade båtköp äntligen av. Min lilla roddbåt med 10 hp-motor har fungerat strålande till mitt gösfiske men för gäddfisket och för familjen har det inte varit ett bra alternativ. Ett digert sökarbete ledde till att valet föll på en HR 460 Fishing med en 50 hp Honda där bak. Med detta alternativ kan familjen njuta av utflykter samtidigt som fisket kommer att funka perfekt. En Minnkota iPilot, kastdäck och ett nytt ekolod fick följa med. Efter att ha kört med en sidomonterad Lowrance Elite 5 i flera år  så ska jag försöka bli vän med ett Hummingbird Helix 5SI, men de första turerna har inte riktigt fått mig att falla. Än så länge tycker jag att lodet är otydligare i ekomarkeringarna och jag får inte till släppen. Troligtvis är det en vanesak och inställningarna tillsammans med aktermonteringen måste läras in.

image

Betesbyggandet fortsätter i vanlig semestertakt. Precis innan min greklandssemester fick jag en beställning av Lundgrens Fiskeredskap på 20 Sf Bucktail 10+ i sverigefärger. Att bygga bucktails i denna storlek är ett riktigt pillgöra men resultatet blev bra.

image

image

image

Inför gotlandssemestern såg jag som vanligt fram mot det supergrunda fisket i Tingstäde Träsk. På grund av markägare som håller på att göra upp om fördelning av vattnet så råder dock fiskeförbud och Lojsta Slott fick ersätta. I Lojsta råder helt andra förutsättningar med branta kanter och 10 meters djup. Beståndet kändes rikt men med en låg medelvikt. Jiggfiske fungerade bäst även om jag drog störst på spinnerbaits.

image

image

  Medan jag satt i båten i Lojsta fick jag en rolig rapport från Henrik Freudenthal som höjde pb på abborre på Sf-bete. Grattis till 1,3 kilo!

image

Nu återstår några dagar innan jag är tillbaka i Stockholm igen. Det blir spännande att lära sig båten bättre (och öva på att lägga till!!!) och jag ser fram mot att fiska lite gädda igen.
Skitfiske!

Jakob Fagerlund / Sf lures

Författare: jakobfagerlund

Jacob Odin Fagerlund is a 41 year old teacher. Fishing, creating lures and music are importent ingredients in life.

Kommentera

