Sf lures

– custom made spinnerbaits

Semestertankar

Dags för ett blogginlägg efter en längre tystnad. Så här i semestertider blir det inte så mycket fiske att skriva om och detta år har det blivit mindre än vanligt. Efter en lång tids planering blev vårt planerade båtköp äntligen av. Min lilla roddbåt med 10 hp-motor har fungerat strålande till mitt gösfiske men för gäddfisket och för familjen har det inte varit ett bra alternativ. Ett digert sökarbete ledde till att valet föll på en HR 460 Fishing med en 50 hp Honda där bak. Med detta alternativ kan familjen njuta av utflykter samtidigt som fisket kommer att funka perfekt. En Minnkota iPilot, kastdäck och ett nytt ekolod fick följa med. Efter att ha kört med en sidomonterad Lowrance Elite 5 i flera år  så ska jag försöka bli vän med ett Hummingbird Helix 5SI, men de första turerna har inte riktigt fått mig att falla. Än så länge tycker jag att lodet är otydligare i ekomarkeringarna och jag får inte till släppen. Troligtvis är det en vanesak och inställningarna tillsammans med aktermonteringen måste läras in.

Betesbyggandet fortsätter i vanlig semestertakt. Precis innan min greklandssemester fick jag en beställning av Lundgrens Fiskeredskap på 20 Sf Bucktail 10+ i sverigefärger. Att bygga bucktails i denna storlek är ett riktigt pillgöra men resultatet blev bra.

Inför gotlandssemestern såg jag som vanligt fram mot det supergrunda fisket i Tingstäde Träsk. På grund av markägare som håller på att göra upp om fördelning av vattnet så råder dock fiskeförbud och Lojsta Slott fick ersätta. I Lojsta råder helt andra förutsättningar med branta kanter och 10 meters djup. Beståndet kändes rikt men med en låg medelvikt. Jiggfiske fungerade bäst även om jag drog störst på spinnerbaits.

Medan jag satt i båten i Lojsta fick jag en rolig rapport från Henrik Freudenthal som höjde pb på abborre på Sf-bete. Grattis till 1,3 kilo!

Nu återstår några dagar innan jag är tillbaka i Stockholm igen. Det blir spännande att lära sig båten bättre (och öva på att lägga till!!!) och jag ser fram mot att fiska lite gädda igen.

Jakob Fagerlund / Sf lures

Mighty Pike

Igår var det dags för lite gäddfiske för en gångs skull. Precis som vanligt har det blivit mycket gösfiske och efter ett nytt PB har det varit extra svårt att sluta. Förutom att höja gös-pb till 7.74 har jag dessutom lyckats bra med abborrfisket och har redan dragit fler över kilot detta år än jag gjort totalt under resten av mitt liv.

Då jag skickade sponsorbeten till tävlingen Mighty Pike för ett tag sedan fick jag också med en inbjudan om att delta. Mitt team ”Team Skitfiske” snickrade ihop ett lag bestående av mig själv, Staffan Strömberg och Jonas Emanuelsson och anmälde oss som ”Team Skitfiske/ Sf lures”.
Då tävlingen hölls i hemmavatten hade vi en klar plan som visade sig hålla. Efter att ha fyllt kortet med tre godkända fiskar ganska tidigt kunde vi satsa på de lite större under lugna förhållanden. De sista timmarna ökade vi totallängden och med fiskar på 84, 86 och 94 centimeter hamnade vi på en hedrande andraplats bara 8 centimeter efter segrarna. De flesta av våra tolv gäddor tog på spinnerbaits och av mina sex tagna gäddor bet fem på en svart/röd Sf Spinnerbait 35+.
Fullastade med fina priser åkte vi nöjda hem och planerar att delta även nästa år. Ett stort grattis till Team Hillbilly Fishing som slutade som vinnande lag och dessutom tog hem bl.a. ett par Sf – beten för längsta fisk.

Jakob Fagerlund / Sf lures

Samarbete

De senaste veckorna har våra sociala medier präglats av sportfiskemässan som gick av stapeln förra helgen. Jag har i år inte haft möjlighet att närvara vilket känns trist. Det verkar som om årets mässa varit en riktig succé både till besökarantal sett och kvalitetsmässigt. Jag tror inte jag sett någon än så länge som varit missnöjd med mässan. Det som verkar vara det enda som några tycker känns trist är att priserna på varor varit ungefär samma på mässan som i butik.

Här i Sf-fabriken är vi sedan en lång tid tillbaka drabbade av någon slags förbannelse. Mina båda söner har varit sjukare än någonsin förr vilket i kombination med jobbyten för både Herr och Fru har gjort vardagen mer svårpusslad än vanligt. Fisket har definitivt inte kommit igång ännu och den enda tur jag varit ute på gav mersmak. Norrtälje erbjöd fortfarande is i vikarna och vattnet höll en temperatur på stadiga 1-3 grader. Vi tre som fiskade testade igenom hela arsenalen innan den första lilla gäddan högg kring lunch. Som jag så många gånger tidigare skrivit så är spinnerbaits inte en betestyp som ska ligga i lådan i väntan på sommaren, och denna dag var det just ett spinnerbait som satte igång fisket. Gäddan följdes av några till på spinnerbait och till slut även på jigg. Ju längre dagen gick desto mer högg de på jiggarna och till slut blev det jiggfiske för hela sällskapet.

2015-03-08 14.15.20
Förra helgen var det dags för årets första fiskehelg som jag sett fram mot i evigheter. Återigen presenterade sig barnsjukdomarna, denna gång som scharlakansfeber, och efter att ha brottats med samvete och förnuft fick jag i sista stund avboka.

I höstas blev jag kontaktad av Daniel från Team Glen Grant. Han berättade att de var intresserade av mina spinnerbaits och vi började diskutera ett samarbete. För ett par veckor sedan fick vi till slut till ett möte där vi kunde prata fiskehistorier, teorier och färger, och utifrån detta satte jag igång att bygga en första basuppställning till teamet. Det känns mycket kul att samarbeta med Daniel och David och jag ser fram mot att höra hur betena levererar för Team Glen Grant!

20150318_142206

20150318_142008 20150318_142048

20150318_141942 20150318_141914

20150318_141840 20150320_211553

På lördag är det båtiläggning. Äntligen! Då jag bor precis vid vattnet betyder detta att jag kan fiska spontant då det finns tid. Korta turer brukar det bli. Tidiga. Genom att ha fiskat klart vid 10 på förmiddagen får jag ihop det där med att vara både pappa och fisketokig. Det måste finnas en balans för att det ska kännas bra. Inte fiska på bekostnad av någon. Inte avstå varje gång på bekostnad av mig. Balans.

De senaste två åren har jag fått igång gösfisket på våren. Jag blir som besatt och kan inte låta bli att ta med vertikalprylarna då jag ger mig ut. Då  jag egentligen är gäddfiskare så kommer jag på mig själv då det är för sent med att ha vertikalat bort hela vårfisket. Förra året hade jag turen att dra en fin 11+ under en av de få gäddturerna jag tog, men detta år ska jag verkligen ge även gäddfisket tid.

wpid-20140330_100105-1.jpg  wpid-20140330_100210.jpg

Familjen växer

2015 har inletts och fiskerapporterna fyller de sociala medierna. I Sf-fabriken har det varit sjukstuga sedan årets början med sjuka barn och sjuka vuxna om vartannat. I skrivande stund sitter jag med en genomfebrig 6-åring framför mig som fick dagens första leende för en stund sedan då han upptäckte en nakenfiskandes Gunnar Westrin i senaste ”Fiskejournalen”. I går körde vi feberdistraktion medelst betesbyggande då han fick hjälpa mig designa en skalle jag målade med en otroligt het lackfärg förra veckan. Betet blev i en metallisk finnish och vi lekte dessutom till det med bokstavspärlor som fick benämna arten vi ska fånga med betet. Slutprodukten blev riktigt het!

20150215_104858 20150215_104911

Byggarsäsongen började som vanligt med att fixa till sponsorbeten till olika tävlingar jag brukar stötta. De röda syskonbetena är Sf Bucktail 10+ och 55+ i samma utförande och jag blev mycket nöjd över slutresultatet.

20150124_103811 20150124_103839

20150202_175322

En ny standardmodell föddes då jag byggde ett bete till en fotopryl inför mässan. Eminente Klas Skoglund aka. The Pike Father höll i trådarna och visade återigen att fiskegemenskapen gömmer riktiga pärlor som man inte fått chans att lära känna utan sin hobby. Betet, Sf Bucktail 82+, erbjuder inget revolutionerande utan är istället en anpassning av min framgångsrikaste modell- Sf Bucktail 55+. 82:an är tänkt att passa den uppsjö av fiskare som anpassat sin utrustning efter fiske med stora shadjiggar. Med de längre och tuffare spön som används till detta fiske finns förutsättningar att fiska effektivt med detta bete som i sin tidigare version, Sf Spinnerbait 82+, ofta användes med jerkutrustningar. Betet erbjuder en snabbare sjunkhastighet med den vanliga möjligheten att fiska ytligt beroende på hemtagningshastighet.

20150201_123530

En gammal prototyp, Sf Junebugg, fick nytt liv då en kund hörde av sig och frågade om jag ville bygga en tyngre variant till gäddfiske. Modellen har inte provats klart och vi gjorde därför en överenskommelse där priset anpassades efter den hjälp jag kommer få i fråga om respons på funktionaliteten. Jag gillar modellen själv och hoppas att den levererar fint då den testas för gäddfiske.

20150207_11591020150208_184700

För ett par veckor sedan anslöt sig följare nummer 500 till Sf lures facebooksida (www.facebook.com/sflures). Både bloggen och Instagramsidan växer likaså. Jag tycker det känns helt fantastiskt att så många visar intresse för spinnerbaits och för det jag håller på med! Förhoppningsvis har mitt jobb bidragit till att några börjat använda betestypen oftare och under andra årstider än sommaren. En av mina stora förhoppningar är att sudda bort den missvisande bilden av spinnerbaits som ett sommarbete. Årets hetaste tid för spinnerbaits väntar runt hörnet!

2 kommentarer

Tillbakablick

Utanför fönstret ligger vinterns första snötäcke och förebådar om att väntans tid är här. Isfisket är inte något jag fastnat för. Fina fiskar har redan rapporterats in från isfisket och jag tvivlar inte på metoden i sig. Jag har bara inte blivit så där gripen som jag behöver bli för att lägga ner tiden som behövs. Ett par abborrpass med barnen blir det förstås. Och kanske någon gäddtur. Prylarna finns ju där nere i källaren!

Året som gått inleddes även det med en period av väntan på det fria vattnet. En hel del betesexperiment brukar prägla min fiskelösa tid och förutom spinnflugor jobbade jag med en modell som jag kallade för Junebug. En Junebug är en bucktailjigg med spinnskedar som är tänkt att användas huvudsakligen för abborre. Modellen fungerade fint men fick inte riktigt den fisketid jag tänkt. Eftersom jag fullkomligt älskar spinnerbaits, är det också framför allt spinnerbaits jag använder i mitt fiske.

20140205_175611

Som betestillverkare får man en hel del förfrågningar om att sponsra tävlingar och olika events. Jag tycker detta är ett prefekt tillfälle att sprida spinnerbaitfisket ytterligare och försöker ställa upp i den mån jag kan. En lite extra rolig förfrågan kom tidigt i våras från Wisconsin, USA, där Casting For CDF anordnar en tävling med ”top water lures” för välgörande ändamål. Mitt bidrag, två bucktails, skapades utifrån Sveriges grönska och USAs flagga.

20140304_13400720140304_134051

Inför 2014 års sportfiskemässa blev jag kontaktad av bloggarna Fiske Fur Alles Magnus Sjöholm. Som mässbloggare gjorde de några intervjuer med betestillverkare inför mässan. På plats på mässan mötte jag upp de trevliga medlemmarna för att lämna över några beten. På betesbyggargatan fick jag chans att träffa flera duktiga hantverkare och passade på att inhandla det bete som senare under våren skulle ge mig årets toppfisk.

untitled

Som vanligt drabbades jag av gösfeber så snart isen gick i mars. Jag har mer eller mindre missat vårgäddfisket de senaste två åren på grund av det spännande vertikalfisket och framgångarna det gett. Årets första turer gav fina resultat och mitt ganska blygsamma pb höjdes omgående. Efter ytterligare två höjningar av mitt personbästa på gös stannade resultatet för 2014 i april på 6,2 kilo.

20140514_180419-1-1

Efter en gäddföljare av abnorma mått för ett år sedan stannar jag alltid till vid en speciell vass för att ta några kast. I mars höjde jag mitt smått pinsamma pb på öring vid ett av dessa tillfällen till 2,2 kilo. Betet, ett Sf Spinnerbait 35+, är i en riktig favoritfärg.

I slutet av mars blev det även en gäddfiskedag i mina vatten. Efter att ha kastat av en plats med hela arsenalen åkte det där mässbetet jag pratade om, fram. Eftersom platsen är grund, trång och fylld av bråte tog det emot att sätta på en alldeles ny Skinny Wolf och kasta mot den plats där det med största sannolikhet skulle fastna. Men valet var rätt och första kastet på ca 10 meter resulterade i en magnifik mälargädda på 11,06 kilo. Inte personbästa men skattad minst lika högt.

Årets fisketid har varit begränsad som aldrig förr. Ett byte av arbetsplats i kombination med en axel som bråkar har gjort att kraften inte riktigt funnits där som tidigare. Under sommaren och hösten blev det dock en del abborrfiske med det bestämda målet att höja pb även där. Den betesmodell som sålt bäst under året har varit lilla Sf Spinnerbait 10+ som jag byggt just till abborrfisket. Fina rapporter har strömmat in under året och mitt eget vapen har till stor del varit just detta. Där jag haft bäst abborrfiske avslutas en brant djupkant med ett snårigt parti fallna pilträd. Till detta område söker sig mängder med löja och i dessa stim döljer sig fina abborrar. Jigg är uteslutet på grund av vegetationen men med mina små spinnerbaits går det fint att fiska över stammarna bara en decimeter under ytan. Mitt uppsatta mål uppnåddes med denna fina fisk på 1,2 kilo.

2014-09-07 09.07.02

Eftersom fisketiden varit begränsad under året har jag haft tid att utveckla byggandet. Modellen Sf Spinnerbait 10+ har varit mycket populär och jag tycker själv att det är ett roligt bete att fiska med. Klassiska Sf Bucktail 55+ har också spridits till många fiskelådor och fina rapporter har kommit in. Under året har jag börjat träna på att jobba med flashmaterial på nya sätt. Med flashjiggarna och tubflugorna gäller det att hålla tungan rätt i mun men med lite övning kommer det bli riktigt bra. Överlag fortsätter Sf Lures att växa och jag älskar det faktum att fler och fler fiskar med spinnerbaits. Även medialt har betesmodellen fått mer utrymme. I vårens Fiskefeber Predator skrevs det om olika modeller och i nummer 5 av samma tidning var Sf lures representerad i en lång artikel. Inför nästa år ser jag fram mot fler fiskedagar och många rapporter om spinnerbaitfångade gäddor. Förhoppningsvis fortsätter intresset för modellen att växa, oavsett om det står M/G eller Sf på betet, så att alla får känna den härliga känslan som jag känt så många gånger. Känslan då en välkonditionerad gädda tvärnitar ett spinnerbait vevat i högsta hastighet och kraften av hugget nästan sliter utrustningen ur händerna på en!

Jag avslutar denna lilla tillbakablick med lite bilder i repris. Bilder på specialare, favoriter och nya modeller.

20140315_154518 20140314_065808 20140315_112528 wpid-20140327_130353.jpg 20140416_144140 20140505_134832 20140510_110037 20140522_053054  20140725_175856 20140725_175936 20140724_071035 20140720_103346 20140804_204215 20140804_200032 20140721_090059 20140904_170230 IMG_20140826_162709 20141012_110103 20141006_172959 20141018_14381520140607_171149

Gott Nytt År!

Jakob Fagerlund/Sf lures

Jiggflugor

Hösten är här och det efterlängtade höstfisket har dragit igång. Tyvärr har varken fisketiden eller resultaten varit speciellt tillfredställande och höstens viktigaste fiskehelger har varit trögare än på många år. För fyra veckor sedan styrde Team Skitfiske bilarna norrut för att fiska i trakterna kring Gävle. Denna traditionsenliga träff har varit mycket framgångsrik och jag hoppades kunna upprepa min fiskelycka från förra året då jag fick lyfta en fin gädda på 9,80 kilo på ett av mina egna beten -Sf Pikespin.

20130616_171217IMG_5402

Förra höstens fingädda på 9,80 kilo

Efter två dagars fiske kunde vi snabbt konstatera att fisket inte var på topp. Mängdmässigt var det ett av de sämsta åren någonsin och toppfisken vägde strax över 4 kilo vilket naturligtvis inte varit vad vi hoppats på. För egen del var det en fin abborre som närmade sig kilosstrecket som var den största behållningen.

Den gångna helgen tillbringades i Norrtälje med ytterligare en årligt återkommande teamhelg. Även här var resultatet blekt med ungefär 20 gäddor och en toppfisk på en bit över 6 kilo. Bästa betena för egen del var McRubber Jr och Sf Bucktail 55+. Efter en smått fantastisk vår har jag svårt att känna den press som ett dåligt höstfiske kan ge- känslan av att säsongen närmar sig sitt slut och att man måste prestera innan det är försent. I stället har det varit fantastiska helger med gott sällskap och härligt fiske. Med två kockar i fiskegänget är det dessutom oförskämt bra mat som serveras.

20141025_105157

För ett tag sedan såg jag en häftig jiggfluga på Instagram. Tillverkaren- Pikefly Jormungand- hade bundit flashmaterial på en jiggskalle och åstadkommit ett mycket vackert bete som tilltalade mitt intresse för spinnflugor. Eftersom jag gjort en hel del  vertikalflugor för gösfisket fick jag genast lust att testa och jag tog snabbt kontakt med tillverkaren och ställde frågor. Efter att ha tillverkat en variant av hans jiggfluga där jag monterat en spinnarsked längst bak tog jag åter kontakt för att kolla att det var OK att jag publicerade betet som ett Sf-bete. När jag bygger ett bete utifrån vad någon annan skapat innan mig, tycker jag det är viktigt att orginaltillverkaren informeras. Jag tror att många betestillverkare med mig inspireras av bra idéer från andra men att bara göra en likadan skulle inte kännas rätt. Dessutom är det trevligt att få nya kontakter med personer med samma intressen som en själv. Modellen blev bra och testfisket gav resultat med en gång. Ytterligare en tillverkades och även denna levererade direkt.

20141006_17295920141012_110103

Med sina lätta skallar och stora svajande kjolar i bucktail, flash och fjäder påminner flugorna lite om traditionella spinnflugor i vattnet. Den lilla skeden längst bak gav en illusion av en glittrande fena vid rörelse. Nya experiment med större skedar ligger framför mig och förhoppningsvis kommer jag bli lika nöjd med dessa.20141018_143815

Till nästa gång- Skitfiske!

Stor abborre på Sf Spinnerbait

Under det år som gått har det inte blivit många fiskedagar för mig. Jag har inte riktigt fått till schemat med byte av arbetsplats, familj, fiske och firman Sf lures. De hela fiskedagarna, som uppgår till max tio stycken, har fått stryka på foten till förmån för de korta 2-3 timmarsturer som jag har möjlighet till tack vare att jag bor precis vid vattnet. Fördelen med detta är att jag faktiskt tvingats till att lära känna mina egna vatten som jag till för ett par år sedan inte hade speciellt mycket tilltro till. I år har jag fått betalt för mödan jag lagt ner! Efter flera fina gösar lyfte jag i våras pb på gös med 6.2 kilo tätt följt av ett högst oväntat pb på havsöring med blygsamma 2.2 kilo. En grym mälargädda på 11.06 kilo var förvisso inte nytt personbästa men skattas nästan högre då det var just en mälargädda. Och så, till slut, fick jag igår lyfta en fin abborre som även den höjde mitt personbästa! Abborren har verkligen gäckat mig och trots flera fina exemplar har jag kämpat otroligt för att komma över kilot vilket hände förra hösten. Jag har vetat var de finns men inte givit det ordentligt med tid och energi. I och med fina rapporter på Sf Spinnerbait 10+ har jag själv börjar använda modellen en hel del i mitt abborrfiske med bra framgång. I går åkte jag ut tidigt för att fiska gädda men slet med mig det dropshot-spö jag använder till jigg och småspinnare. Vid min hetaste abborrbrant var det full aktivitet och redan första kastet levererade en fin abborre på runt halvkilot. Bara ett par kast senare gick det på något tyngre och jag kände att det nu var dags! Äntligen!
Den vackra abborren mättes slarvigt till runt 45 cm och vägdes mycket exakt till 1220 gram. En fantastisk känsla!

wpid-20140324_175357.jpgwpid-20140330_100105-1.jpg20140514_180419-1-1

2014-09-07 09.07.02

För ett tag sedan köpte jag en airbrush anpassad för powderpaint, som är det material som mina skallar är färgade med. Jag har tidigare färgat skallar med en annan metod men inte varit riktigt nöjd så jag tänkte utveckla det hela en aning. Resultatet är ännu inte riktigt bra och jag behöver träna, men det är kul att utveckla det man håller på med och förhoppningsvis ska det bli riktigt snyggt när jag lärt mig hantera prylarna. Nedan syns ett par skedar och en skalle jag övat på.

20140831_175711 20140902_170833 20140902_170848

Jag gör mina egna shallowskruvar sedan en tid tillbaks och tycker att de funkar bra. Härom dagen funderade jag på en variant som skulle ge ytterligare en dimension till fisket med stora shadjiggar. Metoden med ett spinnarblad över eller under en jigg är inget nytt men jag har framförallt använt detta till mindre jigg. Jag gjorde därför en shallowrigg med ett blad under och gav mig ut för att testa. Det ursprungliga bladet, en lättviktsvariant i plast, visade sig vara för stor för den Svartzonker McRubber mini jag använde. När jag ersatte den med en mindre variant så fungerade det precis som jag tänkt och jag ser fram mot att ge den mycket tid. Den är inte satt i produktion utan är än så länge bara ett litet sidoprojekt, men vi får se hur det blir. Kul hur som helst när idéer funkar. På Sf lures Instagram kan ni se hur det ser ut på en liten film jag lagt ut.

20140904_170230

Det har blivit en del beten också förstås. Både nyproduktion och renoveringar av välfiskade modeller vars gummikjolar behövts bytas. En lite extra rolig order fick jag från Magnus i Stockholm som har planerat in en Rugenresa till hösten och som ville ha en Sf Bucktail 55+ anpassad för just detta fiske. Resultatet blev en Bucktail med klädd trailerkrok och extra  långt flash inbundet för att förlänga betet. En lite större willowsked än normalt för extra blänk och vibration. Jag gillar verkligen när fiskare tänker ”outside the box” och inte bara gör det som förväntas fungera. Att våga testa ett annat bete än övriga i gänget har ofta varit ett vinnande koncept. För mig är detta charmen med fiske: att själv knäcka koden för dagen. Jag ser mycket fram mot att få höra hur det gått och om det går att lura även de tyska gäddorna med något annat än stora shadjiggar. Betet döptes förstås till Sf Bucktail 55+, Rugen edt.

Nu börjar äntligen hösten och en av årets hetaste spinnerbaitperioder står för dörren. Rapportera gärna in era fångster på Sf-beten. Det är alltid roligt att få höra hur de uppför sig för er!

Sommarvila

Ja, denna sommar har det blivit en hel del av den varan. Vila alltså. Det varma vädret har gjort att mina närmaste vatten legat på runt 20-25 grader sedan i Juni och på grund av motorproblem har jag inte kunnat göra några längre utflykter. Ett läckage mellan motorns hane och bensinslangens hona gäckade mig en hel del då årsmodellen på min Mariner 10hp är okänd för mig. Detta med årsmodell eller serienummer (som tydligen går att hitta under båtfästet) är en förutsättning för att hitta rätt anslutning till bensinslangen och jag experimenterade med fyra olika varianter innan jag till slut insåg att felet inte satt där, utan i motorn. Med tummen mitt i handen (eller pannan) när det kommer till motorer blev jag mycket överraskad då jag insåg att jag faktiskt kunde fixa det hela själv. Genom att skicka ett foto av motorn till Marincenter fick jag tag i rätt delar och sedan två dagar är nu motorn hel igen!

Efter att ha varit med i senaste numret av Fiskefeber har det varit ett fint intresse för Sf lures. Efter fina resultat med lilla Sf Spinnerbait 10+ är det denna modell som sålts flest av och efter att ha varit en liten extramodell i sortimentet har den nu sin naturliga plats. Betet är nu med på prislistan och priset är satt till 100 kronor.

20140725_18001820140725_18010020140725_18010020140725_17585620140723_21270320140722_21320520140722_213052wpid-20140705_104725.jpg

Abborrfisket har varit det som fungerat och jag har stuckit ut några härliga morgnar och metat, kört spinnerbaits och drop shot. För skoj skull lekte jag fram en liten dropshot-jigg byggd på en bit foam och klädd med bucktail, guldfasan och flash. Roligt nog funkade betet alldeles förträffligt och utfiskade vanliga jiggar fullständigt de turer jag testade det. Modellen är på tok för pillig för att sätta i produktion med som vanligt är det mycket tillfredsställande att bygga en idé och få det bekräftat att den funderar.

20140716_20211420140724_06424620140724_07165720140716_202053

20140720_103346

De sista två veckorna av semestern tillbringades på Gotland och naturligtvis blev det ett besök på de fantastiska spinnerbaitvatten jag alltid besöker då jag är ”hemma”. Med ett medeldjup på endast ett par meter och mängder av stora åsar som sticker upp ur vattnet är denna sjö unik. Överallt växer vassruggar mitt i sjön och ståndplatserna för stunden kan vara lite luriga att finna. Det finns på tok för många.
Bestånget av gädda och abborre är stort och storleken på abborrarna kan bli riktigt fin. Gäddorna är i regel små men att jaga dom rätt igenom vassruggar med spinnerbaits på bara ett par decimeters djup är fantastiskt roligt. Det kvällspass jag körde gav ca 10 gäddor på en och samma plats inom loppet av 1,5 timme. Alla tog på Sf Spinnerbait 10+ eller 25+.

20140804_20003220140804_20004320140804_20035520140804_204215

20140804_204245

På tisdag startar jag på min nya arbetsplats och jag känner mig både nervös och förväntansfull inför mötet med det nya kollegiet och de nya rutiner som ska sättas. Det allra bästa sättet för mig att bearbeta stress är att fiska och att bygga beten. Jag jobbar en hel del med att binda bucktail i flera lager för att få fram nyanser. En mörk grundkjol med en ljusare överkjol eller vice versa kan ge spännande effekter i vattnet. Lite extra pyssel är det allt men mycket spännande att testa nya tekniker.

20140721_09005920140721_09013120140721_09020520140721_09023420140810_134729

Jakob Fagerlund// Sf lures

Sf lures i Fiskefeber #5, FAQ om spinnerbaits.

För en tid sedan var jag iväg och fiskade med Henrik Freudenthal som,bland mycket annat, ibland skriver för den eminenta tidskriften Fiskefeber. Planen var att göra ett reportage om spinnerbaits. Vi hade bara en dryg halvdags fiske framför oss och jag kände naturligtvis en del press för att visa på att den betesmodell jag håller så kär faktiskt fungerar. Fisketuren blev lyckad och mer ett par godkända toppfiskar kunde jag andas ut. I Fiskefeber nummer fem publicerades artikeln och det känns härligt att få visa upp Sf lures i ett lite större sammanhang.

I och med artikeln har det droppat in en del frågor kring betesmodellens funktion, olika varianter och utrustning och trots att jag här på bloggen redan har en liten ”spinnerbaitskola” tänkte jag att det var på sin plats att skriva en liten FAQ för att besvara så många frågor som möjligt.

Varför spinnerbaits?

Ett spinnerbait är ett bete som besitter flera egenskaper som andra modeller saknar. Det viktigaste, och kanske mest omtalade, är förmågan att fiska av områden som andra beten inte kommer åt. Konstruktionen med en eller två enkelkrokar som alltid är riktade uppåt påminner en del om en jigg. Betets överdel med spinnararmen och huvudbladet skyddar dessa krokar på ett effektivt sätt från att dra fast växtlighet och detta ger möjligheten att fiska aggressivt igenom växtlighet som nate och vass. Genom medvetna val av vikt och sked är det dessutom lätt att anpassa betet efter användning på mycket grunt vatten eller djupare alternativ.
Genom sin utformning kan det dessutom fiskas på flera olika sätt. Förutom rakt igenom svåråtkomlig växtlighet är det mycket effektivt att jigga betet längst botten. Skeden spinner även då betet faller vilket gör vevstopp effektiva.

20140416_134048
En liten spinnerbaitgädda som högg mitt i glesvassen till vänster i bild

När ska man fiska med spinnerbaits?

Denna bredd gör att betestypen lämpar sig för användning under årets alla årstider. Det oförtjänta ryktet att vara ett ”sommarbete” tror jag kommer av att betesmodellen är effektiv även under sommaren då en del andra typer går bet men att inte fiska spinnerbait under årets kalla månader är synd. Självklart är inte spinnerbaits det enda man behöver i lådan men är, precis som alla andra betestyper, en modell som utgör ett komplement som fungerar bäst vissa dagar. Faktum är att de största Sf-gäddorna som fångats är tagna under vår och höst- inte sommar.
received_m_mid_1397499925226_788fc6c70d6ad1ba71_1En mycket tidig vårgädda tagen på en jiggad Sf Spinnerbait 35+. Lägg märke till iglarna.

Hur fiskar man med betet?

Man fiskar ett spinnerbait med spötoppen mot betet. Mothuggen bör sitta rakt upp eftersom enkerkroken sitter som den sitter. Vid fiske genom växtlighet dras spöt rakt bakåt, inte uppåt, om man fastnar i växtligheten så kommer man nästan alltid loss. Om det fastnar nate, vass eller näckrosbitar så påverkas inte gången nämnvärt vilket betyder att det nästan alltid är värt att fiska hela vägen till båten trots skräp på kroken.

Jag brukar lägga mina kast mitt i eller ännu hellre förbi en vassrugg och börja veva i ett stadigt tempo direkt vid nedslag. Omedelbart när jag når ytterkanten av vassen gör jag ett ordentligt vevstopp och fiskar sedan hem med oregelbundna vevstopp.

Vilken utrustning är lämplig?

Eftersom huggen ofta kommer då betet är i rörelse rakt mot dig brukar det smälla på ganska hårt. Konstruktionen med en eller två enkelkrokar gör att mothuggen gärna ska vara rakt uppåt. Jag föredrar att fiska med toppiga spön med bra ryggrad. Mina mindre modeller på vikter upp till 35 gram fiskar jag med ett 9 fots öringshaspel klassat till 50 gram. De tyngre varianterna mellan 50-100 gram fiskas med en spinnutrustning, antingen en 7,6 fots lättjerk eller en 8,6 fots modell som jag använder till lite av varje. Spinnerbaits är mycket lättfiskade och de flesta utrustningar fungerar. Utgå istället från vad du trivs att fiska med i en viktklass som verkar lämpligt för det aktuella betet.

Hur ska jag tänka när jag väljer komponenter?

Uppbyggnaden av ett spinnerbait bygger på alla de inblandade  delarna. De spinnande skedarna som imiterar flyende betesfisk genom blänk och vibrationer, skallen som ger betet en vikt och kjolen som ger en kropp och utlöser huggreflexen hos den jagande fisken.
En rundare coloradosked ger mer vibrationer, lägre sjunkhastighet vid vevstopp och drar till sig lite mer skräp i växtlighet. Ett bete som kan fiskas i långsammare hastigheter.
En avsmalnande willowsked ger mindre vibrationer men mycket reflektioner, snabbare sjunkhastighet och är enklare att fiska genom växtlighet. Ett snabbare och aggressivare bete.
När man väljer färg på skedarna är grunden för maximala reflektioner att välja guld för mörka, grumligare vatten och silver för klarare vatten. Däremellan finns hundratals varianter för att få det optimala för stunden.
Skallens enda funktion är att ge betet en vikt och därmed en sjunkhastighet. Ofta är skallen färgad för att ge betet en snyggare finish.
Kjolen är det som fisken ska lockas till att hugga på genom att utgöra det attraktivaste bytet i det lilla stim som ett spinnerbait imiterar. Silikonkjol tar lite luft i utkastet och är därför lättkastat, har en böljande rörelse i vattnet både i hemtagning och fall och är lätt att byta ut efter det slitage som gäddtänderna utsätter det för. En bucktailkjol ger en rakare, stadigare profil i vattnet och flashaboukjol ger mest blänk i vattnet. De olika materialen går att färgkombinera i nästan oändliga kombinationer och går att blanda med varandra för att ge flera egenskaper till kjolen.
20130321_163615

Vad ska jag börja med?

Min egen arsenal av spinnerbaits är stor för att täcka av alla tänkbara situationer. Flera av mina turer är dock tvåtimmarsturer då jag bara har med mig ett par beten av varje typ. Ett par jerkbaits, några jiggar och ett par, tre spinnerbaits. För att ge tips kring vad man ska välja som sina allra första spinnerbaits väljer jag att nämna de två modeller som alltid är med. Först och främst har jag alltid med en Sf Bucktail 55+ med willowsked. Modellen använder jag för fiske i vass, över natebälten och det lämpar sig både för ”burning”, fiske i snabbt tempo en decimeter under ytan, och för att ha ett bete som ganska snabbt kan sjunka ner till djupbranter om jag vill. Detta blir den modell som jag fiskar aggressivt med. Det andra bete som alltid får följa med är ett Sf Spinnerbait 35+ med en större coloradosked på. Detta blir det långsammare alternativet som även i låg hastighet gör mycket väsen av sig. Den böljande silikonkjolen svajar fint både vid hemtagning och fall. Förutom traditionell hemtagning jiggfiskar jag ofta denna modell med mycket goda resultat. Kasta ut över en kant, låt sjunka till botten och bottenjigga hem.
20140314_065808grey

Hur går en beställning till?

För att beställa ett bete från Sf lures tar ni kontakt via Facebook eller mail. Har du redan idéer så försöker dessa uppfyllas. Annars pratar vi ihop oss utifrån hur du vill att betes ska fiskas och vilka färger som kan fungera. Innan betalning sker får du se bilder på ditt bete så att det blivit som du tänkt dig. Betalning sker via bankgiro. Sf lures innehar F-skattebevis.

Jag hoppas denna lilla FAQ har besvarat en del frågor men finns det fler funderingar så tveka inte att höra av er!

Till sist vill jag uppmärksamma det faktum att spinnerbaits fått utrymme i fiskepressen den senaste tiden. I specialnumret av Fiskefeber som släpptes för några veckor sedan pratade Joel Abrahamsson om spinnerbaits och i det senaste numret får Sf lures ta plats. Även klassiska betestyper som skeddrag och wobblers har fått utrymme och det är positivt att olika betestyper uppmärksammas och ”lyfts” så att sportfisket fortsätter vara mångfaciterat och bygger på att lära sig var som fungerar genom att testa olika varianter under olika förutsättningar. Jag hoppas att allt detta inspitrerat till att testa fisket med spinnerbaits så att alla får chansen att uppleva den explosiva känslan då en stor gädda hugger ett bete som vevas i hög hastighet. Håll i prylarna!

Jakob Fagerlund// Sf lures

Putsning av PB, guidning och tävling.

Det har visat sig vara svårt att få tiden att räcka till när det gäller inlägg här på Sf lures. Familjen och fisket har, tillsammans med beställningar, som vanligt gått först och inläggen blir inte så täta som jag skulle önska. Desto mer aktivitet är det på facebook där vi nu är en bit över 400 i Sf-familjen!

När man är pappa till två barn är de där korta morgonturerna ovärderliga. Genom att fiska fram till tiotiden på morgonen hinner man med att utöva sin hobby utan att familjen blir alltför påverkad. Ganska snart efter min fyrtioårsdag hade jag planerat in just en sådan tillsammans med min kollega Christian som skulle möta upp vid båten klockan 06.00. Eftersom jag var tidig åkte jag ut en sväng i förväg och hittade snabbt ett fristående eko över 14 meters djup. Gösen högg direkt och gav mig ännu ett PB på gös med sina 6,2 kilo. Kul! När fisken landats hade Christian kommit och gösen fick följa med till bryggan för fotografering innan återutsättning. Christian, som är relativt ny inom fiske, var med även tidigare i våras då jag hare förmånen att lyfta en mälargädda på 11,06 kilo och efter att själv ha gjort mina hundår inom fisket är nu frågan om de fiskar han sett de senaste månaderna ger en lite skev bild av hur det är att slita för framgångarna. Som tur är står Christian med båda fötterna på jorden så det är nog inga problem trots allt.

20140514_180419-1-1

När jag fyllde år fick jag bland annat en önskad guidning av mina egna fiskevatten av Micke Puhakka. Vid niotiden blev jag upphämtad av en fullt utrustad Quintrex som fisket bedrevs ifrån. Vi besökte både välkända vatten och en del nya platser och hade en allt igenom trevlig dag i solskenet. Micke, som körde stenhårt med Rapalabeten, utfiskade mig totalt till en början med en gammal personlig favorit- Storm Seeker Shad. Till slut fick jag igång fisket och fick äran att dra dagens största på en Sf Spinnerbait, 35+ i vit/orange.

20140524_151019 20140524_170501

För två veckor sedan åkte jag till Linköping för att vara med och tävla i ”Gäddrycket”. Inför fisketurer på nya platser passar jag ibland på att testa lite nya färger och modeller och så även nu. En Sf Bucktail i riktig discofärg som krokade dagens två första tävlingsfiskar. Tyvärr så tappade den också dagens två första tävlingsfiskar vilket var mycket synd då fisket var riktigt trögt. Vi fyllde kortet men nådde endast till en 15:e plats i det 29 lag starka startfältet. Med de tappade fiskarna skulle kanske dagen varit räddad tillsammans med den 92:a som blev vår största. Hur som helst så hade vi en mycket fin dag i solskenet med trevliga medtävlare och en välordnad tävling.

20140601_13385720140530_113610

Som avslutning kommer här ett litet axplock från vad som kommit från flugbindarstädet den senaste tiden. Jag har också fått hem mina stickerloggor som testas för att eventuellt ersätta min handskrivna signatur på betena jag tillverkar. Förhoppningsvis ska de sitta kvar en livstid vilket inte den tidigare signaturen gjorde.